Arbete i fyra steg

Undersöka risker för diskriminering

Första steget innebär att utbildningsanordnaren ska undersöka den egna verksamheten för att upptäcka eventuella risker för diskriminering eller repressalier, eller andra hinder för lika rättigheter och möjligheter. Det kan både ta sig uttryck i form av reella, faktiska hinder och hinder i form av attityder, normer och strukturer.

Undersökningen ska vara en inventering och utredning av verksamheten för att identifiera hinder för lika rättigheter och möjligheter och för att identifiera om det förekommer diskriminering, inklusive trakasserier och sexuella trakasserier eller repressalier, eller risker för diskriminering eller repressalier.

Undersökningen kan ske på olika sätt. Högskolan bör till exempel gå igenom sina olika rutiner, riktlinjer och policydokument. Det kan handla om att högskolan undersöker verksamheten genom

  • enkäter
  • individuella intervjuer
  • gruppintervjuer
  • arbetsplatsträffar eller andra samtal.

Gör undersökningen utifrån samtliga diskrimineringsgrunder. Undersökningen ska göras på en övergripande nivå för att identifiera risker/hinder i verksamheten.

Det är viktigt att undersökningen har ett generellt anslag med inriktning på förhållandena inom verksamheten och inte enskilda individers etniska tillhörighet, religion, sexuella läggning med mera. Det ska alltså inte göras någon kartläggning på individnivå avseende personliga förhållanden.

Undersökningen måste skötas på ett sådant sätt att eventuellt känsliga personuppgifter som ändå framkommer inte kan kopplas ihop med någon individ på ett sätt som strider mot de dataskyddsregler som gäller vid behandling av personuppgifter.

Analysera orsaker

I nästa steg av undersökningen ska utbildningsanordnaren analysera orsakerna till upptäckta risker och hinder. Analysens omfattning beror i stor utsträckning på vilken typ av verksamhet det handlar om och hur stor den är.

Genomföra åtgärder

I steg tre ska utbildnings­anordnaren genomföra de förebyggande och främjande åtgärder som skäligen kan krävas, mot bakgrund av undersökningen och analysen. Utbildnings­anordnaren ska nu bedöma vilka konkreta åtgärder som ska genomföras. Liksom övriga steg ska genomförandet ske i samverkan med dem som deltar i utbildningen och de anställda.

Utbildningsanordnaren ska genomföra

  • åtgärder för att undanröja de upptäckta riskerna och hindren
  • främjande åtgärder i syfte att utjämna skillnader i förutsättningar mellan olika grupper, det vill säga undanröja hinder för lika rättigheter och möjligheter.

Åtgärderna ska motsvara faktiska behov.

Utbildningsanordnaren bör planera in nödvändiga resurser, och ledningen bör ange vem som är ansvarig för att genomföra åtgärderna.

Utbildningsanordnaren ska tidsplanera och genomföra åtgärderna så snart som möjligt.

Omständigheterna avgör vilka åtgärder som behövs

Det går inte att generellt ange vilka åtgärder en utbildningsanordnare ska genomföra, utan det får bedömas med hänsyn till resurser, behov och andra omständigheter i det enskilda fallet.

Om utbildningsanordnaren i sin undersökning har funnit risker för diskriminering eller andra hinder ska utbildningsanordnaren som huvudregel vidta åtgärder för att undanröja dem.

Följ upp och utvärdera

Det sista steget är att följa upp och utvärdera undersökningen, analysen och åtgärderna. När det är klart ska de erfarenheter som arbetet har gett gå att använda i steg ett (undersökningen) i nästa cykel av arbetet med aktiva åtgärder.

Om det visar sig att åtgärderna efter en uppföljning har varit otillräckliga bör andra eller kompletterande åtgärder genomföras till dess att situationen är åtgärdad.

Förutom att följa upp hur åtgärderna har genomförts kan det också vara bra att följa upp indikatorer, åtgärder eller attitydförändringar.

Det är också viktigt att identifiera vem som ansvarar för att genomföra uppföljningen och utvärderingen, hur den ska gå till och när den ska göras liksom vem som ansvarar för att analysera resultatet.