Förslag till upplägg
Deltagarna kan välja att gå igenom hela eller delar av e-guiden. En annan möjlighet är att lärosätets utbildare skriver ut delar av materialet.
Under genomgången behöver deltagarna veta varför ett främjande arbete behöver bedrivas. Använd gärna avsnittet Varför detta arbete behöver göras. Redogör gärna också för på vilket sätt arbetet för lika rättigheter är en del av just er högskolas kärnvärden och verksamhet.
Låt deltagarna tillägna sig kunskaper om diskrimineringsgrunderna och vad diskriminering innebär. Använd gärna avsnittet om diskriminering för att öka kunskaperna om diskrimineringslagens innehåll. Hämta inspiration från de situationer som deltagarna själva berättar om.
Personalens förhållningssätt är en avgörande faktor för att främja studenters lika rättigheter. Att öka deltagarnas förståelse för sambanden mellan enskilda individers val och handlingar och de normer och strukturer som präglar organisationer är därför viktigt. Använd gruppövningarna under respektive avsnitt.
Att rekommendera är till exempel den övning där de anställda inspireras att göra egna spaningar. Vid nästkommande utbildningstillfälle redovisas resultaten. Låt deltagarna fundera över vilka normer och strukturer som kan understödja förekomsten av sådana problem. Be dem föreslå olika lösningar på dessa dilemman. Betona chefernas och lärarnas stora betydelse för kulturen i organisationen och normers upprätthållande.
Låt gärna personer som tidigare har gått igenom e-guiden berätta om hur arbetet förändrats vid deras enheter.
Såväl studenter som personal bör ha kännedom om högskolans aktiva åtgärdsarbete. Gör en genomgång av hur lärosätet arbetar med aktiva åtgärder utifrån olika diskrimineringsgrunder och inom olika områden.
Illustrera diskrimineringslagstiftningens tillämpning med hjälp av konkreta exempel från olika lärosäten. Förklara varför ert lärosäte valt just att arbeta med vissa åtgärder och vad arbetet förväntas uppfylla för målsättningar. Använd de som har ett särskilt ansvar för frågorna på institutionen som en resurs under kursen, såväl i planeringen såsom under genomförandet.
Efter genomgången av e-guiden är det viktigt att följa upp hur deltagarna har använt sig av kunskaperna de förvärvat. Kanske ska deltagarna ges ett uppdrag att redovisa. Ett uppsamlingsmöte 3−6 månader efter utbildningen kan ge möjlighet till erfarenhetsutbyte.