Förutsättningar för framgång
I arbetet för lika rättigheter och möjligheter för alla studenter behöver såväl personal som studenter engageras.
För att lyckas krävs ökad medvetenhet om diskriminering och om situationer i vardagen som riskerar att exkludera eller osynliggöra studenter. Samtidigt visar utvärderingar att enstaka satsningar av kompetenshöjande slag sällan ger bestående effekter. Många utbildningsinsatser är inspirerande och ger ny kunskap, men förändrar inte nämnvärt deltagarnas beteenden eller organisationens sätt att fungera.
Den kompetenshöjande insatsen behöver ha ett tydligt mål och syfte som kursledarna kommunicerar i början av kursen. Att bygga vidare på befintlig forskning och beprövad erfarenhet är också av betydelse. En annan rekommendation är att utbilda olika yrkeskategorier var för sig.
För att förändra handlingsmönster och få till stånd en verksamhetsutveckling krävs det mer än föreläsningar och seminarier. Det framgår av en av Tema Likabehandlings forskningsöversikter. Medarbetarna måste själva ges möjlighet att fundera över och komma med förslag till situationer som skulle kunna innebära en risk för diskriminering.
Att sedan själva föreslå hur sådana kan förebyggas är ett bra sätt att förankra nya attityder. Personalen måste också ges möjlighet att omsätta vad de har lärt sig i sitt arbete. Att efter en tid följa upp hur arbetet utvecklats är betydelsefullt för att den process som har startats inte ska avstanna. När handling på det sättet varvas med reflektion skapas spiraler av lärande som leder till nya handlingsmönster och en hållbar utveckling.
Källa
Likabehandling i arbetslivet
Tema likabehandling (2011). Likabehandling i arbetslivet Länk till annan webbplats.. Sida 52. Stockholm. Tema likabehandling.