Fördjupning
Om normer
Att framkalla och förändra ordningen: Aktionsorienterad genusforskning för jämställda organisationer
Amundsdotter, Eva (2010). Att framkalla och förändra ordningen: Aktionsorienterad genusforskning för jämställda organisationer. Stockholm: Gestalthusets förlag. ISBN 9789197676687.
I boken beskrivs ett arbete med att framkalla och förändra ordningen, en process för jämställda organisationer. Eva Amundsdotter utforskar tillsammans med 80 deltagare i nätverksgrupper hur normer om kvinnor och män påverkar och skapar olika villkor. En slutsats är att normer upprätthålls genom handlingar. Genom att välja att göra annorlunda, skapas nya möjligheter.
Normkritisk pedagogik: Makt, lärande och strategier för förändring
Bromseth, Janne och Darj, Frida (red.) (2010). Normkritisk pedagogik: Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet. ISBN 978-91-978186-5-0.
Om trakasserier
Vi blev antagligen för många: Könskränkande behandling i akademisk miljö
Andersson, Anneli (2007). Vi blev antagligen för många: Könskränkande behandling i akademisk miljö. Uppsala: Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. ISSN 1103-8454.
Avhandlingen Länk till annan webbplats.synliggör det strukturella stöd som de som trakasserar andra i akademien åtnjuter.
Sexuella trakasserier finns nog i en annan värld: Konstruktioner av ett (o)giltigt problem i akademin
Carstensen, Gunilla (2005). Sexuella trakasserier finns nog i en annan värld: Konstruktioner av ett (o)giltigt problem i akademin. Eslöv: Förlags AB Gondolin. ISBN 9789188821652.
I avhandlingen finns nog i en annan värld beskrivs hur sexuella trakasserier giltiggörs och ogiltiggörs i akademin. Utifrån en kvalitativ analys fångar avhandlingen upp och belyser den komplexa problematik som går under benämningen sexuella trakasserier. Analysen visar hur sexuella trakasserier blir till ett problem som både finns och inte finns.
Jämställdhet i akademin– en forskningsöversikt
Dahlerup, Drude (2010). Jämställdhet i akademin– en forskningsöversikt. Stockholm: Delegationen för jämställdhet i högskolan.
Professor Dahlerup har på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i högskolan (DJ) kartlagt forskningen om akademins kultur och normer, institutionskulturer Länk till annan webbplats.. I ett kapitel redogörs för forskningen om de sexuella trakasserier och könskränkande behandling som kan förekomma inom akademien.
Bryt en norm: Din handbok när du blir diskriminerad som student
Sveriges förenade studentkårer (2010). Bryt en norm: Din handbok när du blir diskriminerad som student. Stockholm: Sveriges förenade studentkårer.
Rapporten Länk till annan webbplats.är en sammanställning av resultaten från två projekt som finansierats av Delegationen för jämställdhet i högskolan 2009-2010. Rapporten innehåller personliga erfarenheter av hur diskriminering kan se ut.
Delar av mönster – en analys av upplevelser av diskriminering och diskriminerande processer
Diskrimineringsombudsmannen (2014). Delar av mönster – en analys av upplevelser av diskriminering och diskriminerande processer. Rapport 2014:1. Stockholm: Diskrimineringsombudsmannen. ISBN 978-91-980853-2-7.
Diskrimineringsombudsmannen har analyserat drygt 800 anmälningar Länk till annan webbplats.till DO om upplevd diskriminering inom arbetslivet, utbildningsväsendet, hälso- och sjukvården, handeln och i kontakt med samhälleliga institutioner såsom myndigheter. Analysen visar att det finns en systematik i den upplevda diskrimineringen.
Särskilt om studier och funktionsnedsättning
Studeramedfunktionshinder.nu Länk till annan webbplats.ger övergripande information om frågor som rör studier på högskolan och funktionsnedsättning i studiesituationen.
Talböcker
Du kan ladda ned kursböcker som talböcker Länk till annan webbplats.
EU-nätverket för studerande med funktionsnedsättning
LINK is a network Länk till annan webbplats.of organisations, educational institutions, disability professionals, academics, students and interested individuals who all share the same ultimate goal, the full inclusion of students with disabilities in higher education. LINK works in the area of disability and higher education and was established in 2008. It is managed by 5 contracted partners, but has members from all over Europe & beyond.
Landets lärcentra
Här finns samlad information om lärcentra Länk till annan webbplats.runt om i landet. Nitus medlemskommuner arbetar på att öka tillgängligheten till studier genom flera lärcentra. Ofta i nära samarbete med olika utbildningsanordnare. Nitus erbjuder studenter olika mötesverktyg för att underlätta utbildning och kompetensutveckling på hemorten.
Så kan högskolan göras mer tillgänglig
10 tips för tillgänglighet: Hur er organisation blir mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning
Gustafsson, Åsa (2010). 10 tips för tillgänglighet: Hur er organisation blir mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Sveriges förenade studentkårer. ISBN 978-91-637-3134-1.
Sveriges förenade studentkårer har tagit fram ett material om hur högskolan på bästa sätt kan tillgänglighetsanpassas.
Här kan du kan låna boken Länk till annan webbplats.
Beställ boken på SFS Länk till annan webbplats.
Tips för studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättning
Möjligheter till högre studier - för studenter med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2012). Möjligheter till högre studier - för studenter med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Stockholm. Specialpedagogiska skolmyndigheten. ISBN 978-91-28-00383-4.
Skriften Länk till annan webbplats.har givits ut för studenter med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
I en rad rapporter Länk till annan webbplats.från "Delegationen för jämställdhet i högskolan" redogörs för situationen i högskolan.