Fördjupning
Planering
Kartläggning och analys av högskolepedagogisk utveckling och jämställdhet vid svenska lärosäten
Bondestam, Fredrik (2010). Kartläggning och analys av högskolepedagogisk utveckling och jämställdhet vid svenska lärosäten. Stockholm: Delegationen för jämställdhet i högskolan. ISBN 978-91-978976-2-4.
Fredrik Bondestam har undersökt i vilken mån kunskaper om jämställdhet och genus ingår i de högskolepedagogiska utbildningarna och forskarhandledningsutbildningarna vid landets lärosäten. Rapporten Länk till annan webbplats. presenterar resultatet av studien. Bland annat beskrivs hur den högskolepedagogiska verksamheten organiseras och i vilken mån jämställdhetsfrågor integreras i denna.
Författaren konstaterar att jämställdhets- och genusfrågor ofta sidoordnas i kurserna och behandlas som specialfrågor separerade från övrigt kursinnehåll. Vidare ges en kort sammanfattning av kunskapsläget kring högskolepedagogik och jämställdhet/genus.
Kursvärdering
Genusmedveten kursutvärdering
Gustafsson, Linnea med fler (2013). Genusmedveten kursutvärdering Länk till annan webbplats.. Halmstad: Högskolan i Halmstad.
I ett projekt vid Högskolan Halmstad studerades i vilken utsträckning jämställdhetsmål och genusperspektiv kommunicerats i styrdokument (läs: kursplaner) samt hur det fångats upp och kvalitetssäkrats i kursvärderingar. För att förtydliga och kvalitetssäkra jämställdhetsaspekter och genusperspektiv strävade projektet även efter att utveckla arbetet med kursvärderingar.
Kursvärdering för studentinflytande och kvalitetsutveckling – en antologi med exempel från elva lärosäten
Högskoleverkets antologi Länk till annan webbplats. med exempel från olika lärosäten. Högskoleverket (2004). Kursvärdering för studentinflytande och kvalitetsutveckling – en antologi med exempel från elva lärosäten. Högskoleverkets rapportserie 2994.23 R. Stockholm: Högskoleverket.
Material om att studera med funktionsnedsättning
Mentorshandboken−för mentorer som stödjer studenter i högre utbildning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2013). Mentorshandboken Länk till annan webbplats.−för mentorer som stödjer studenter i högre utbildning. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten och Stockholms universitet. ISBN 978-91-28-00445-9.
10 tips för tillgänglighet: Hur er organisation blir mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning
Gustafsson, Åsa (2010). 10 tips för tillgänglighet: Hur er organisation blir mer tillgänglig för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Sveriges förenade studentkårer. ISBN 978-91-637-3134-1. Här kan du låna boken Länk till annan webbplats.
Organisering av pedagogiskt stöd i högre utbildning: En studie om studenter med funktionsnedsättningar och deras erfarenheter av högre utbildning i Sverige, Tjeckien och USA
Blomberg, Barbro med fler (2013). Organisering av pedagogiskt stöd i högre utbildning Länk till annan webbplats.: En studie om studenter med funktionsnedsättningar och deras erfarenheter av högre utbildning i Sverige, Tjeckien och USA. Rapportserie i socialt arbete nummer 1 2013. Växjö: Institutionen för socialt arbete vid Linnéuniversitetet. ISBN 978-91-87427-36-7.
Inkluderande möten i högskolan: verklighet och vision
Melin, Margareta och Johansson, Elna (red.) (2012). Inkluderande möten i högskolan: verklighet och vision. Lund: Studentlitteratur (2012), ISBN 9789144070704
Undervisa tillgängligt!
Henriksson, Ann-Sofie (2012). Undervisa tillgängligt!. Uppsala: Avdelningen för universitetspedagogisk utveckling (PU) vid Uppsala universitet. Du kan beställa rapporten här info@pu.uu.se.
”Det är tufft att plugga…men jag känner att jag klarar av det”: En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena (2011). ”Det är tufft att plugga…men jag känner att jag klarar av det Länk till annan webbplats.”: En studie om akademiska studier och skriftspråkliga svårigheter. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. ISBN 978-91-7393-183-0.
Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning
Björn Milrad Marianne (2010). Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning Länk till annan webbplats.. Linnaeus University Dissertations Nr 29/2010. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap vid Linnéuniversitet. ISBN 978-91-86491-47-5.
Att göra olika: Universitetslärares uppfattningar om och erfarenheter av undervisning av funktionshindrade studenter
Eriksson Gustavsson, Anna-Lena och Holme. Lotta (2009). Att göra olika Länk till annan webbplats.: Universitetslärares uppfattningar om och erfarenheter av undervisning av funktionshindrade studenter. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet. ISBN 978-91-7393-529-6.
Möjligheter till högre studier - för studenter med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2012). Möjligheter till högre studier Länk till annan webbplats. - för studenter med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. ISBN 978-91-28-00383-4.