Inkluderande pedagogiska strategier

Studenter med funktionsnedsättning som behöver särskilt stöd för att kunna genomföra sina studier kan få pedagogiskt stöd vid alla universitet och högskolor och enskilda utbildnings­anordnare med examenstillstånd.

Den pedagogiska samordnaren kan också hjälpa dig som lärare med tips och råd om hur du kan anpassa undervisningen.

Med särskilt pedagogiskt stöd menas olika former av insatser och åtgärder för att undanröja, kompensera eller överbrygga hinder som kan uppkomma i studiesituationen. Det kan också vara åtgärder för att kompensera bristande tillgänglighet i studiemiljön på ett universitet eller en högskola.

Några exempel på pedagogiskt stöd är

  • anpassad examination eller alternativa examinationsformer
  • anpassad tidplan
  • litteratur på anpassat medium, såsom digitala talböcker via högskolebiblioteket
  • anteckningsstöd
  • datorstöd
  • IT-pedagogiskt stöd
  • särskild mentor eller extra tid för handledning
  • språkstöd, som ex. rådgivning kring skrivande genom hjälp till självhjälp
  • teckenspråkstolkning
  • skrivtolkning.

Pedagogiska strategier som gynnar alla studenter, men som kan ha större betydelse för studenter med varierande funktions­förmåga är till exempel att

  • fastställa kursplaner och litteraturlistor i god tid,
  • planera varierade examinationsformer så att studenter med olika förutsättningar och lärandestilar får möjlighet att komma till sin rätt,
  • presentera information och studiematerial tydligt och strukturerat såväl muntligt som skriftligt,
  • skriva eller lägga ut åhörarkopior i förväg inför föreläsningar och seminarier,
  • inledningsvis beskriva föreläsningens eller kursens upplägg och att sammanfatta i slutet av densamma,
  • använda mikrofon vid föreläsningar,
  • inte hoppa över pauser.

Se filmen Jämställt bemötande i högskolan