Kursdesign och kursplanering

Redan i arbetet med att ta fram kursplaner bör man beakta frågan om lika rättigheter och möjligheter. Det gäller till exempel valet av kurslitteratur.

Några frågor som kan ställas

  • Vilka slags personer förekommer i text och bild i kurslitteraturen och hur ofta?
  • Förmedlas det som beskrivs i litteraturen på ett stereotypt eller i övrigt olämpligt sätt?
  • Vem eller vilka har skrivit litteraturen? Vilka kategorier representerar de?

Du som lärare kan redan i planeringsfasen bidra till att främja lika rättigheter och möjligheter genom att exempelvis:

  • Fastställa kursplaner och litteraturlistor i god tid. En nyinläsning av en talbok kan ta upp till två månader.
  • Granska skrivningarna i kursplanerna. Förtydliga vad som menas med likabehandling.
  • Så långt det går förlägga kurserna i tillgänglighetsanpassade lokaler.
  • Följa de pedagogiska samordnarnas alternativt enskilda studenters rekommendationer om pedagogiskt stöd.
  • Se över vilka typer av läromedel som används (litteratur, PowerPoint, kompendier, digitala läromedel, film, ljudfiler). Är de format du använder tillgängliga? Har du beredskap att kunna sända materialet digitalt i förväg till de studenter som inte kan ta del av exempelvis en powerpoint under en föreläsning eller ett seminarium? Kan du lägga upp allt material digitalt på en lärplattform i förväg - i god tid innan undervisningstillfället? På det sättet får studenter som inte kan ta del av exempelvis en powerpoint på plats på grund av nedsatt syn, eller på grund av att studenten inte kan titta på en powerpoint och en teckenspråkstolk samtidigt, mer jämlika studievillkor.
  • Försöka schemalägga undervisning, andra lärandemoment och tentamina med beaktande av en multireligiös almanacka.
  • Kommunicera bedömningskriterierna med studenterna i god tid.
  • Tänka igenom behovet av alternativa examinationsformer.

Ett sätt att utveckla kurserna är att genomföra en kursvärdering. Förklara syftet med kursvärderingen och genomför den i samband med sista undervisningstillfället.

Kom ihåg att denna typ av kursvärdering är ett viktigt material för lärosätets centrala arbete liksom det aktiva åtgärder och för arbetet på institutionsnivå. Gör därför ditt arbete, och resultatet av värderingen, känt för din chef eller de som är ansvariga för lärosätets främjande arbete.