Att tänka på vid examination
Reflektera över hur du som examinator läser, bedömer och värderar studenternas texter. Fundera på hur dina föreställningar om andra människor skulle kunna färga bedömningen.
Inom högskolevärlden blir användningen av anonymiserade tentamina allt vanligare för att minska risken för osakliga bedömningar.
Överväg att:
- om möjligt erbjuda alternativa eller varierande examinationsformer inom en och samma kurs, som till exempel extra tentamenstid, att tentera i enskilt rum, att få frågor upplästa, att skriva på dator, att dela upp tentamen i två delar och att tentera muntligen så att varje student ges tillfälle att utvecklas utifrån sina villkor och möjligheter,
- använda kodade och anonymiserade tentamenssvar,
- upprätta tydliga rutiner för dokumentation av muntliga tentamina,
- samarbeta med andra examinatorer eller institutioner för att ibland få en second opinion,
- låta lärare rätta prov från andra grupper än de egna för att se om bedömningen blir annorlunda,
- vara två kollegor vid muntliga examina och ge varandra feedback,
- använda en multikulturell almanacka i planeringen av examinationstillfällen och
- ge studenter som inte kan komma till tentamen av religiösa skäl möjlighet till förnyad prövning en annan dag.